Tekstforfatning til hjemmeside

Effektive hjemmesidetekster øger din synlighed og chancen for flere kunder

Uanset om du er ved at etablere en ny hjemmeside eller ønsker at forbedre en eksisterende, spiller dine hjemmesidetekster en afgørende rolle for din succes. For at nå dine mål med hjemmesiden er det vigtigt at have kraftfuld og relevant tekst for at tiltrække og fastholde din målgruppe. For nye hjemmesider gælder det, at du enten skal blogge regelmæssigt eller skrive nye SEO-artikler, der kan øge din synlighed og placering i søgeresultaterne. For ældre hjemmesider er det essentielt at holde teksterne opdaterede i overensstemmelse med de seneste søgemaskinekrav og trends.

Fælles for alle hjemmesider er, at det er ved at forstå dine kunders behov og ønsker og tilpasse teksterne herefter, at du forbedrer din hjemmesides evne til at tiltrække og fastholde målgruppen. Det handler om at forblive både synlig og konkurrencedygtig og holde dine tekster og hjemmesiden ved lige. Læs videre for at lære mere om, hvordan Teksthjælp arbejder med at opdatere og optimere dine hjemmesidetekster, så du styrker din online tilstedeværelse og kan nå de mål, du har sat dig.

Margit Abrahamsen, professionel tekstforfatter hos Teksthjælp.dk

Hvad er vigtigt at inkludere i hjemmesidetekster?

Dine hjemmesidetekster spiller en afgørende rolle for, at du kan tiltrække besøgende til din hjemmeside og skabe det salg, du ønsker. Derfor skal indholdet og dine tekster på hjemmesiden beskrive din virksomhed, dine produkter og tjenester grundigt. Kort sagt, de skal levere alle de informationer, dine kunder har brug for. Med veloptimerede tekster til hjemmesiden – herunder også SEO-optimering og en effektiv strategi for dine søgeord – forbedrer du din synlighed i søgemaskiner, øger trafikken til din hjemmeside og chancen for at konvertere læseren til kunde.

Har du brug for hjælp til tekstforfatning, kan jeg som freelance tekstforfatter træde til og hjælpe med at skabe det webindhold, din virksomhed og hjemmeside mangler. Du kan have en gammel hjemmeside, der har brug for nye tekster? Eller mangle tekst, indhold og strategi for en helt ny hjemmeside? Uanset hvad, så er du velkommen her. Psst! Teksthjælp er stedet du går til, hvis du ønsker en ærlig og engageret indsats omkring teksterne til din virksomhed. At varetage salgstekster kræver omhu, og den får du her!

Teksthjælp til alle brancher og virksomheder

Teksthjælp er et mindre, men effektivt tekstbureau. Mine kunder er ofte små virksomheder og selvstændige, der har brug for attraktive hjemmesidetekster for at tiltrække de rigtige kunder. Men de har ikke tid, lyst eller interesse for det benarbejde, der skal til for at skabe en attraktiv tekst. De har brug for en, der ved en masse om online kommunikation, SEO-tekster, kundepsykologi og salg fra hjemmesider. De har brug for én, der ved, hvordan man lægger en god indholdsstrategi, skriver indhold der fænger og skaber tillid. Teksthjælp har allerede god erfaring med at sende helt nye hjemmesider og tekster ud på Google.

Googler du efter en arkitekt til et træhus, finder du Manshaus helt i toppen. Du kan også google tegn på, at man er vokset fra hinanden, så finder du BieringTerapi som en af de første. Det er den slags resultater, man kan skabe med god indholdsmarkedsføring og tekster, der er skrevet til mennesker, der søger online efter hjælp og svar. Har du også et budskab, du vil frem med? Så kan SEO-venlige blogindlæg også være en genial vej til flere besøgende på din hjemmeside. 

Unikke tekster må gerne være venlige- og også lidt personlige

Som tekstforfatter sørger jeg for, at dine tekster er nemme at gå til og forståelige for dine kunder. Jeg skriver i en tone, der er professionel, men også personlig. Jeg tror på den gode balance mellem det faglige, formelle og det venlige og imødekommende. Gode tekster er skrevet af mennesker, til mennesker. Jeg har fokus på at formidle dine budskaber på en klar og engagerende måde, så dine kunder føler sig tiltrukket af dit produkt og service. Du får en tekstforfatter, der vil arbejde tæt sammen med dig for at forstå din virksomheds værdier og målgruppe. Resultatet bliver professionelle tekster, der taler direkte til dine kunders behov og ønsker. Det er præcis det, der skal til for at skabe succes med din hjemmeside. 

Kan Teksthjælp garanterer kunder?

Med tekster i høj kvalitet kan din hjemmeside blive den primære kilde der skaffer dig nye kunder. Jeg har set det ske, og det kan ske for dig. Men! Det kræver selvfølgelig, at der er kunder nok til dit produkt. Den side af sagen har jeg desværre ikke indflydelse på. Heller ikke, hvor stort et pres der er fra dine konkurrenter i branchen. Men det, vi kan gøre, det skal vi gøre. Det, jeg med sikkerhed kan sige, er, at vejen til en succesfuld hjemmeside begynder med en målrettet, søgeoptimeret og attraktiv tekst. Min erfaring siger mig, at det er vejen til at skabe en succes, hvis der er kunder nok: 

Forskellen en målrettet tekst gør

Når du tilpasser din tekst til kunders behov og interesser, skaber du en stærk forbindelse mellem det din virksomhed tilbyder og det din målgruppe har brug for. Når de to ting mødes, skaber det resonans mellem dig og din læser. Det vækker genkendelse, og en naturlig tillid opstår. Resonans er en vigtig ingrediens – og kernen – i en god hjemmesidetekst. Derfor bygger vi de nye tekster til dig med et særligt fokus på din målgruppe, deres perspektiv – og behov for information og svar. Det handler om at skabe gode salgstekster uden at blive “for meget”. At være “for lidt” er også galt. Derfor hælder jeg til naturligt salg med gode tekster her hos Teksthjælp. 

Hvorfor er SEO optimeret tekst vigtigt for hjemmesiden?

For at blive synlig på Google skal teksten på din hjemmeside være SEO optimeret. En søgeoptimeret tekst kaldes også en SEO-tekst. I en søgeoptimeret tekst bruger vi de søgeord, der er vigtige for dig at blive synlig med på Google. For eksempel er mit mål med denne side at blive synlig på Google med søgeordet “hjemmesidetekster”. Det giver god mening, da produktet, jeg sælger, er tekst til hjemmesider. Teksten, du læser lige nu, er altså et klassisk eksempel på en søgeoptimeret og salgsorienteret tekst på en hjemmeside. Bemærk: En effektiv hjemmesidetekst starter altid med en SEO-analyse. 

Vil du gerne selv dykke ned i SEO og følge en blog om emnet, så anbefaler jeg YOAST (på engelsk). 

Din tekst på forsiden af hjemmesiden

Teksten på forsiden spiller en af de vigtigste roller på din hjemmeside, da den har til formål at fange besøgendes opmærksomhed og give dem en grund til at blive på din side. Det er derfor afgørende, at teksten på forsiden er engagerende, informativ og overbevisende. Forsiden fungerer som et vindue til din virksomhed og er med til at skabe det første indtryk hos besøgende. Teksten skal fortælle, at det, de søger, finder de hos dig. Den skal kort og præcist beskrive, hvad din virksomhed tilbyder, og fokusere på de unikke værdier og fordele, din virksomhed har at tilbyde. På forsiden forventer vi at få et hurtigt overblik over ydelser og services – og måske et billede af, hvem vi skal kontakte.

Men forsiden er ikke kun et vigtigt bindeled mellem dig og dine kommende kunder. Den er også vigtig for Google. Søgemaskinen har ligesom dine kunder behov for at forstå formålet med din hjemmeside. Sagt med andre ord: Al din tekst og navigation på forsiden fungerer som en guide for Googles algoritmer, der fortæller, hvem dit website er rettet mod, hvad hjemmesiden tilbyder, og hvilken målgruppe Google skal lede hen til din hjemmeside. Læs mere hos Teksthjælp, om markedsføringstekster

Hvor ofte bør man opdatere sine hjemmesidetekster?

Løbende opdatering af dine hjemmesidetekster er vigtigt, og der er flere gode grunde til det.

Den nye hjemmeside: Enhver ny hjemmeside har brug for kraftfuld og relevant tekst for at etablere sig på markedet eller i branchen. Jeg anbefaler alle nystartede selvstændige at blogge eller skrive nye artikler hver måned i det første år, som et minimum. Husk, det er ved at forstå dine kunders behov og ønsker og ved at opdatere dine tekster i overensstemmelse hermed, at du forbedrer din hjemmesides evne til at tiltrække og fastholde målgruppen. Jo mere du praktiserer dette med søgeoptimeret tekst, jo større bliver sandsynligheden for, at du tiltrækker kunder. Den disciplin kaldes også for Content Marketing. 

Den gamle hjemmeside: En ældre hjemmeside må heller ikke stå stille. Mindst  hver 3 eller 6 måned, skal der ske noget. Hvis dine tekster er søgeoptimerede, er det for eksempel vigtigt at holde øje med dine placeringer i søgeresultaterne. Udviklingen på Google går hurtigt, og der sker løbende ændringer i søgemaskinens algoritmer, som kan have betydning for din hjemmeside. Derfor skal dine tekster på hjemmesiden altid være opdaterede i overensstemmelse med de seneste krav fra Google. Dette kan omfatte at indarbejde flere relevante søgeord, optimere metadata og forbedre URL-strukturer. Ved at holde dine tekster opdaterede kan du forebygge, at du falder bagud i søgeresultaterne eller helt mister din position, hvis du ligger godt og er synlig for kunderne.

Uanset hvor gammel din hjemmeside er: så bør du overveje at opdatere dine hjemmesidetekster, når der er ændringer i din virksomhed. Dette kan omfatte ændringer i dit produktudvalg, nye tjenester eller opdateringer af dine forretningsmål. Ved at opdatere dine tekster sikrer du, at din hjemmeside afspejler den aktuelle status og retning af din virksomhed.

Hjemmesiden? Den ville vælge Teksthjælp ...

Hold dig ikke tilbage! Tag kontakt og hør mere om din mulighed for tekst og SEO til hjemmesiden.