Organisk SEO

Organisk søgeoptimering - spørgsmål og svar

Læser du denne side, får du et overblik over, hvad organisk SEO (søgeoptimering) og organisk trafik til hjemmesider handler om. Der er tale om en kort og klar orientering til dig, der er nybegynder. Eller dig, der ikke helt forstår, hvad du skal bruge organisk seo til. Du får også et indblik i, hvad en SEO-tekstforfatter (som mig selv) er optaget af i arbejdet med din hjemmeside. Du får (måske) ny viden? Eller tingene forklaret på en ny måde.

Det handler om online markedsføring, SEO-markedsføring og hjemmesidens liv og synlighed på Google. Særligt i de organiske søgeresultater. Er du landet det rette sted? Så skal læse videre. Længere nede på siden finder du 14 korte spørgsmål og svar om organisk SEO og relaterede emner. Ting, som du måske ikke lige vidste, også har betydning for din synlighed og succes med organisk SEO.

Succes med organisk SEO

Hvad er organisk SEO? Hvad er organisk trafik? Hvorfor er det vigtigt for dig? Du skal starte med at forstå 1-2-3 ting. De kommer alle 3 her: 1. Alle søgeresultater på Google – der ikke er annoncer – kalder man for organiske søgeresultater. 2. Organisk trafik er den trafik (eller de kunder) du opnår at få ind på din hjemmeside via synlighed i de organiske søgeresultater. 3. For at opnå succes med synlighed i de organiske søgeresultater skal din hjemmeside være søgeoptimeret.

Synlig i de organiske søgeresultater

Søgeoptimering af din hjemmeside, er et benarbejde der betaler sig. Især for små virksomheder, med et mindre budget til markedsføring. Jeg møder (alt for ofte) selvstændige, der ikke aner det første om, hvad deres hjemmeside er i stand til at gøre for dem. Det vil jeg gerne lave om på. I rollen som SEO-tekstforfatter er min opgave at skaffe små virksomheder organisk trafik til hjemmesiden. Så godt som det nu kan lade sig gøre. Organisk trafik er ikke noget du kan styre 100%. Google styrer, hvor synlig du bliver. Marked styrer, hvor stor en efterspørgsel dit produkt har. Det styrer også, hvor stort presset er fra dine konkurrenter. Men det skal ikke holde nogen tilbage, for at kaste sig ind i kampen om de bedste pladser i de organiske søgeresultater.

Formålet med søgeoptimering

Du skal altid se din hjemmeside som et værktøj. Et redskab du kan optimere, så du ikke er til at komme udenom på Google. Det handler om tekst. Også lidt om teknik. Og så er det heller bare om at gå til opgaven med mod og optimisme. Du kan med tiden opnå positioner, der skaffer trafik til din hjemmeside 24/7. Hvis altså du har haft en dygtig SEO-tekstforfatter ind over siden. Eller, du selv bliver en ørn til SEO-tekst. Det er nemlig det, der skal til, for at din hjemmeside kan nå sit fulde potentiale.

Indsamling af data fra organisk trafik

Kender du Google Search Console? Et redskab der måler trafikken til din hjemmeside? Opsat korrekt, indsamler Google data fra al den trafik din hjemmeside opnår. Det er super interessant at følge med i, men det er også mere end det. Du kan, når din hjemmeside har haft lidt levetid på nettet, bruge den indsamlede data til at udvikle din hjemmeside. Og dermed også din forretning. Du får indblik i, hvordan dine kunder søger. Deres adfærd, tanker og ønsker når de googler spørgsmål, søger løsninger på deres problemer eller leder efter særlige produkter. Og det er vigtig viden til dig. Hvem klikker? Hvorfor klikker de? Hvilke søgeord bruger de? De svar du får, bruger du så til at trække flere kunder (altså organisk trafik) til din hjemmeside.

De heldige hjemmesider - det er dem med organisk trafik fra Google

Nu har held meget lidt med sagen at gøre, men jeg tror du forstår. Søgeoptimering af din hjemmeside og synlighed i de organiske søgeresultater, kræver en investering i SEO-tekster. Men når først der er styr på hjemmesidens SEO-tekst og generelle søgeoptimering, vil dine chancer på Google være forbedret væsentligt. Også i konkurrencen med alle de andre hjemmesider i branchen, der vil det samme som dig.

Men hvordan opnår du og din hjemmeside en god placering i de organiske søgeresultater? Den opgave kan du få hjælp til her hos Teksthjælp. Du læser tekst fra en SEO-tekstforfatter med en baggrund inden for digital markedsføring, salg og journalistik. De kompetencer bruger jeg til at hjælpe små virksomheder (som din?) frem i verden. Via nettet. På Google. I de organiske søgeresultater. Ligesom du fandt mig, kan andre finde dig. Skal din hjemmeside også være én af de heldige?

Hvad gør du? Vil du betale for annoncer eller tage chancen med organisk trafik?

Ja, nej og måske. Det kommer jo an på så meget. Mit bedste råd til dig er, at du læser alt igennem her på siden, før du beslutter dig for, hvad der passer til din hjemmeside og forretning. Det er hurtigt læst, men den viden du opnår, kan få en langsigtet betydning for din hjemmesides liv. Og om ikke andet, så bliver du klædt på at undgå nogle af de fejl, der kan spænde ben for din forretning online. Især som nyopstartet virksomhed med den første hjemmeside ude på nettet.

14 korte svar om organisk SEO - til dig der ønsker et hurtigt overblik

Hvad er organisk SEO

Organisk søgeoptimering af hjemmesiden er alle de tiltag, du selv kan arbejde med, der hjælper din hjemmeside frem i de organiske søgeresultater. De tiltag bygger på Google SEO. Alle tiltag er rettet mod at gøre hjemmesiden appetitlig alene for Googles algoritmer. Men andre søgemaskiner kan også forstå Google SEO.

Hvad er Google SEO?

Google SEO – Google søgemaskineoptimering – handler om at gøre hjemmesiden synlig på Google ved at optimere hjemmesidens tekst og indhold. Bruger du Google SEO, vil Google forstå din hjemmeside og gøre den synlig for de rette kunder i søgeresultatet. Det er Googles algoritmer der vurderer, om din søgeoptimering er god nok.

Hvad er organisk trafik?

Trafik er klik fra kunderne på Google. Også fra annoncer. Men dukker din hjemmeside op i det organiske søgeresultat på Google? Bliver der klikket på det link? Så har du organisk trafik til din hjemmeside. Organisk trafik er gratis, modsat de klik du opnår ved Google-betalte-annoncer.

Hvorfor er synlighed på Google så vigtig?

Google er den mest brugte søgemaskine. Både af private og virksomheder. Derfor giver det god mening, at din service eller det produkt du gerne vil sælge, er synligt på Google. At være synlig på Google vil sige, at kunder kan finde direkte links til din hjemmesides i søgeresultatet.

Hvad gør en hjemmeside synlig på Google?

Når vi tale organisk søgeoptimering så er det korte svar: En en søgeoptimeret hjemmeside. Det vil sige velskrevet SEO-tekst. Nok tekst på hver landingsside. En long tail strategi for dine SEO-titler. En søgeordsanalyse. Intern linkbuilding. Brug af topic cluster strategi. En content marketing strategi der tiltrækker de rigtige kunder.

Hvorfor er WordPress bedst for SEO?

Fordi WordPress er et open source CMS, der er i hurtig udvikling. Derfor har Google nemt ved at læse søgeoptimerede WordPress hjemmesider. Andre udbydere af CMS som f.eks. Wix, Squarespace mm. kan ikke følge med Googles algoritme-justeringer. WordPress er altså den løsning du skal vælge, hvis du bruger organisk søgeoptimering.

Hvorfor ved vi ikke ALT om Googles SEO?

Google afslører ikke alt om deres algoritmer. De lever af deres popularitet og betalte annoncer. Når vi taler om Google SEO og jagten på en gratis plads i deres søgeresultater, så deler Google ikke alle informationer. Nogle er hemmelige. Heldigvis er der SEO-eksperter, der bruger tid på gennemskue algoritmernes krav.

Hvad er søgeoptimeret tekst (SEO-tekst)?

SEO-tekst (søgeoptimeret tekst) er måden du får din hjemmeside frem i de organiske søgeresultater på Google. Helt konkret skal du optimere al hjemmesidens tekst og indhold med relevante søgeord. Foruden at indeholde de søgeord dine kunder bruger, skal din tekst også være velskrevet og hjælpsom for dem der læser den.

Hvorfor skal du lave en søgeordsanalyse?

Af flere årsager. Analysen viser dig, hvordan kundernes søger efter din service. Den viser også, hvor hvor mange der søger. Du finder også ud af, hvilke relaterede søgeord du med fordel kan bruge i din SEO-tekst. Jo bedre Google forstår din tekst, jo bedre resultater får du.

Hvorfor er organisk søgning (mere) populær?

Måling på konkurrencen mellem annoncer og de organiske søgeresultater, viser, at de fleste af os undgår annoncerne. Måske fordi vi er trætte af reklamer? Måske fordi vi bare gerne selv vil finde den service, der passer os? Måske du kender det fra dig selv? Scroller du også forbi Googles annoncer?

Hvad er SEO-markedsføring / SEO-marketing?

Begrebet SEO-marketing eller SEO-markedsføring dækker hele din SEO-indsats på hjemmesiden. Altså al den SEO der betyder noget for din synlighed – og dermed din markedsføring på Google. SEO-tekst. Tekst der sælger. Indhold der skaber opmærksomhed på Google. Fokus på konkurrence i branchen. Skabe trafik til hjemmesiden og konvertere besøgende til kunder.

Hvorfor er organisk SEO en langsigtet plan

Vi kan styre, hvad vi optimerer på hjemmesiden, men vi kan ikke styre, hvad Google gør. Det sker at gode positioner på Google oparbejdes over tid. I takt med flere klik. Mere efterspørgsel mm. Konkurrencen fra annoncer kan vi heller ikke styre. Derfor er man nødt til at være tålmodig.

Hvorfor er organisk SEO en udfordring?

Fordi Google konstant udvikler algoritmerne der vurderer din hjemmeside. I takt med at der kommer flere og flere hjemmesider, øger Google sine krav til dem der gerne vil være synlige i de organiske søgeresultater. Derfor skal du vedligeholde din SEO. Betaler du for annoncer? Så viser Google hvad som helst.

Hvorfor er organisk SEO den bedste investering?

Fordi du på sigt kan spare mange penge på annoncer. Med tiden oparbejder din hjemmeside også anciennitet på Google – og den kan også betyde en del for din synlighed. Søger du for at vedligeholde din hjemmeside, og har den god synlighed, kan den skaffe kunder til din forretning 24/7.

Organisk søgeoptimering af hjemmesiden er mest for dig, der:

  • Ønsker en stærk og værdifuld hjemmeside på Google – især på sigt, da organisk synlighed kan tage tid.
  • Er solo-selvstændig og gerne vil holde løbende udgifter til SEO-markedsføring af hjemmesiden nede – især på sigt.
  • Foretrækker en enkelt og afgrænset udgift til hjemmesidetekst og SEO-tekst til websitet – som du så kan udbygge i takt med at din forretning og indtjening stiger.

Gør hjemmesiden klar til Google

Ring og få en snak om SEO-hjælp

Skriv en mail - så jeg vender tilbage