Hvad er SEO-tekster?

SEO-tekster er hjulene under din Google-markedsføring og dermed vejen til kunder

Hvad er SEO-tekster?

En SEO-tekst er en webtekst, der er optimeret med de søgeord og søgeordsvendinger, som din målgruppe bruger, når de søger efter dit produkt eller din service. Også kaldet søgehensigten. Ved at optimere dine tekster efter kundernes søgeadfærd sikrer du, at dit indhold er relevant for dine kunder, og at Google samtidig forstår hensigten med din tekst, så din hjemmesides tekster og indhold vises i søgeresultaterne, når brugerne søger. Det primære formål med en SEO-tekst er altid at give hjemmesiden den bedst mulige synlighed og placering i søgeresultaterne på nettet (i de forskellige søgemaskiner). Vil du vide mere om SEO-optimering, søgeord og alt det andet vigtige, der er godt at vide? Du finder det hele her!

Margit Abrahamsen, professionel tekstforfatter

Hvad er SEO-tekster

SEO markedsføring: Synlighed er fint, men ikke nok

En SEO-tekst skal ikke kun være synlig. Den skal også løfte opgaven med at sælge dit produkt eller service. Derfor skal dine SEO-tekster også være unikke og troværdige. En god SEO-tekst handler derfor om meget mere end at flette søgeord ind i en sætning og håbe på det bedste. Det, jeg kan se, er, at gør-det-selv-folket (som ofte er selvstændige), har deres hjerte og hoved så meget begravet i deres eget fag, at deres SEO-optimering lider under det. I en professionel SEO-tekst er søgeordene flettet naturligt ind i et engagerende og informativt indhold, der tilføjer værdi for brugeren.

VI SER PÅ DET VIGTIGSTE FØRST ...

Kvalitet: En SEO-tekst er ikke bare en tekst med søgeord

Fordi SEO-tekster er noget, vi alle bruger og alle i alle brancher ønsker synlighed på de samme søgeord, stiller det store krav til kvaliteten af alle SEO-tekster, herunder dine egne. Som ejer af en hjemmeside, der ønsker at deltage i kapløbet om kunderne i de organiske søgeresultater, er det vigtigt at forstå, at det kræver effektivt og ihærdigt SEO-arbejde for at generere tilstrækkelig trafik og skabe en succesfuld forretning. Ikke alle kan ligge i toppen af søgeresultatet og få klik og kunder, men dine muligheder er lige så gode, som alles andre, når dine SEO-tekster og On-Site SEO er på plads. 

SEO-tekster er blot en del af din samlede On-site SEO

SEO-tekst er en vigtig del af det, der kaldes On-Site SEO, som i sin helhed er med til at øge din synlighed på Google. Herunder kan du læse om de trin, du skal gennem for at tilfredsstille Googles algoritmer og optimere din On-Site SEO, også kendt som On-Page SEO. Ved at arbejde med disse trin gør du det lettere for søgemaskiner at forstå og indeksere dit websted. Det hele handler om god søgemaskineoptimering, indholdsmarkedsføring og linkbuilding, der øger dine chancer for at skabe en succesfuld hjemmeside, der skaffer dig kunder online.

On-Site SEO: 8 trin til succesfuld SEO optimering

 
  1. Søgeord: Identificer relevante søgeord, som din målgruppe bruger, og inkluder dem strategisk i din titel, overskrifter, meta-tags og indhold.
  2. Unikt indhold: Skab originalt og værdifuldt indhold, der er relevant for dine læsere. Undgå at kopiere indhold fra andre websteder, da det kan skade din synlighed.
  3. Optimerede titler og meta-tags: Skriv unikke og beskrivende titler og meta-tags for hver side på dit websted. Disse elementer vises i søgeresultaterne og kan påvirke, om brugere klikker på dit websted.
  4. Brugervenlig URL-struktur: Opret en klar og letforståelig URL-struktur, der inkluderer relevante søgeord. Dette hjælper både søgemaskiner og brugere med at navigere på dit websted.
  5. Intern linkstruktur: Brug interne links til at forbinde forskellige sider på dit websted. Dette hjælper med at sprede linkjuice og gøre det lettere for søgemaskiner at indeksere dit indhold.
  6. Optimerede billeder: Reducer filstørrelsen på dine billeder og tilføj relevante søgeord til filnavne og alt-tags. Dette hjælper med at forbedre hastigheden på dit websted og gøre det mere synligt i billedesøgninger.
  7. Mobilvenlighed: Sørg for, at dit websted er responsivt og fungerer godt på mobile enheder. Google prioriterer mobilvenlige websteder i deres søgeresultater.
  8. Hurtig indlæsningstid: Optimer hastigheden på dit websted ved at reducere filstørrelsen, bruge caching og minimere serverrespons tid. En hurtig indlæsningstid forbedrer brugeroplevelsen og kan påvirke din placering i søgeresultaterne. Kan du huske, at jeg skrev en SEO-tekstforfatter kan næsten det hele? Nu er vi nået til det. Det er nemlig dit webbureau, der skal sikre, at du har en hurtig hjemmeside!
 

DYK NED I VÆRKTØJSKASSEN, FOR SEO-NØRDER

Søgeord: Analysen der baner vejen for din synlighed

En grundig søgeordsanalyse er afgørende for at optimere teksten på din hjemmeside med relevante søgeord. Det handler om at lægge en strategi for dit indhold og være dygtig til at identificere og udvælge de søgeord, der knytter din virksomhed tættere til dine potentielle kunder. Søgeordsanalysen spiller en afgørende rolle i at opnå høje placeringer i søgemaskinernes resultater og tiltrække klik fra din målgruppe. Som SEO-tekstforfatter er min opgave at hjælpe dig med at finde de rigtige søgeord og lægge den rette strategi, som altid bygger på optimal brug af ord, fraser og vendinger, der passer perfekt til kundernes søgeadfærd. 

Et tip! Gå også efter mindre relevante søgeord

Ikke alle søgeord og fraser med højt søgevolumen er relevante for din virksomhed. En effektiv analyse af søgeordene i branchen, handler altså ikke kun om at finde de søgeord, dine konkurrenter er synlige med. Analysen handler også om at finde huller i konkurrenternes strategi. Huller, som du udnytter til at blive mere synlig. Oven i det kommer så at forstå din målgruppes behov, sprog og adfærd, så du kan finde de ord, de søger på, når de har brug for dine produkter eller tjenester. Skriv tekster der taler til dit publikum, løser deres problemer og overbeviser dem om at handle nu – mens de er på hjemmesiden. Og vær også forsigtig med det man kalder: søgeordstæthed. Igen handler det om balance. Ikke for meget. Ikke for lidt. 

Unikt indhold: En virksomhed med sin egen stemme og SEO tekster

Google ønsker unikt indhold, fordi det giver værdi for brugerne og forbedrer brugeroplevelsen. Når dit indhold er unikt, skiller det sig ud fra konkurrenternes og tiltrækker flere besøgende til din hjemmeside. Men at skabe unikt indhold kræver tid og kreativitet. Du skal være villig til at investere ressourcer i at producere indhold, der skiller sig ud og tiltrækker både brugere og søgemaskiner som Google. Her er nogle vigtige tips til at skabe unikt indhold:

  • Originalitet: Skab indhold, der er unikt og ikke kopieret fra andre kilder. Dette inkluderer både tekst, billeder og videoer.
  • Relevans: Dit indhold skal være relevant for din målgruppe og relateret til emnet eller branchen, du opererer i.
  • Kvalitet: Sørg for, at dit indhold er af høj kvalitet og giver værdi for brugerne. Det skal være informativt, engagerende og godt skrevet.
  • Unikke perspektiver: Tilføj dine egne perspektiver, erfaringer og ekspertise til dit indhold. Dette gør det unikt og differentierer det fra lignende indhold på nettet.

Et tip! Få mere synlighed med blogindlæg og SEO-artikler

Måske har du opdaget, at jeg skriver om emnet flere steder på min hjemmeside (jeg beklager). Men blogindlæg med SEO-venlige overskrifter og artikler, der ligeledes er bygget på SEO-tekster, er en genial måde at markedsføre din hjemmeside og øge din synlighed. Det er her, vi i høj grad kan imødekomme søgehensigten fra målgruppen. Gennem søgeordsanalyse kan vi undersøge, hvor virksomhedens interesser møder kundernes behov og målrette SEO artikler og SEO-venlige blogindlæg derefter. Jeg vil endda vove at påstå, at selv en uerfaren SEO-skribent kan opnå succes med en hjemmeside uden søgemaskineoptimering, hvis man blot er ihærdig nok og producerer tilstrækkeligt relevante blogindlæg om et emne, man brænder for.

Optimerede SEO-titler (sidetitel) og meta-tags

En veloptimeret SEO-titel og META-beskrivelse kan drive kvalitetstrafik til dit websted og øge din SEO-ranking. Men kun hvis du har sat dig grundigt ind i kundernes søgehensigt, forstår hvordan de tænker, og hvilke søgefraser de bruger. Det er vigtigt, at du ved, hvordan man skaber korte og knivskarpe salgstekster, der motiverer dine kunder til at klikke. Husk at holde din SEO-titel under 60 tegn og din META-beskrivelse under 160 tegn for at sikre, at de ikke bliver afkortet i søgeresultaterne. Her er det supervigtigt at kende Googles adfærd, når det kommer til indeksering. NB: Hver anden gang Google indekserer din side, bruger den ikke din SEO-titel, men din H1 – altså første overskrift på din landingsside. Husk det, når du eller et professionelt webbureau designer din hjemmeside!

Brugervenlig url-struktur: For Google og kundernes skyld

En velorganiseret url-struktur gør din hjemmeside nemmere at navigere for både brugere og søgemaskiner. En optimal url-struktur afspejler den logiske hierarkiske struktur af din hjemmeside og hjælper potentielle kunder med at forstå indholdet, før de klikker på det. Undervurder ikke betydningen af en korrekt url-strukturoptimering, da det kan øge trafikken og konverteringsraten og være afgørende for din virksomheds online succes.

Konvertering med gode SEO tekster: Når besøgende bliver til kunder

Hver dag året rundt er der virksomheder, der betaler store summer for at ligge nr. 1 på Google med deres annoncer. Men som sagt tidligere kan du sagtens ligge nr. 1 på Google uden at få kunder. Så hvad går galt? Der kan være flere ting, end jeg kan nå at nævne her, men med fokus på dine SEO-tekster kan jeg sige, at en vigtig opgave for hjemmesidens tekster er at skabe tilstrækkelig tillid til at konvertere dine besøgende til kunder. Det skal være klart for dine kunder, hvad din hjemmeside handler om, og hvad du kan tilbyde dem.

Læs mere om at tiltrække kunder online

Interne og eksterne links: Stærke links med guider læseren

Implementering af interne og eksterne links i dine SEO-tekster har to mål. Det ene er at skabe en brugervenlig oplevelse for dine læsere og gøre det nemt for dem at finde det, de søger. Det andet mål er at bruge dine links som en del af din strategi, der handler om at tydeliggøre for algoritmerne, hvad din hjemmeside handler om og tilbyder. På den måde er dine interne og eksterne links med til at styrke din virksomheds synlighed i søgemaskiner.

  • Lav en plan for at opbygge stærke, relevante interne links mellem din hjemmesides sider og artikler.
  • Brug eksterne links for at citere troværdige kilder og opbygge autoritet.
  • Overvej at bruge ankertekster der indeholder dine søgeord.
  • Sørg for at alle dine links er virksomme og fører til relevante, opdaterede sider.

Optimering af billedbeskrivelser og alt-attributter

Optimering af dine billedbeskrivelser og alt-attributter kan markant øge din synlighed online. Dette er elementer, der ofte overses, men har stor indflydelse på din søgningsoptimeringsstrategi. Effektive billedbeskrivelser og korrekt brug af alt-attributter forstærker dine SEO-indsatser, idet de hjælper søgemaskiner med at forstå indholdet af dine billeder. Især billedsiden er vigtig, da hvert indekseret foto i realiteten er en åben dør, der fører kunderne direkte ind på din hjemmeside. 

Brug Google Search Console til at måle og udvikle din hjemmeside

Google Search Console er et gratis værktøj Google stiller til rådighed for alle der ejer en hjemmeside. Her kan du følge trafikken til din hjemmeside, og det er vigtigt af flere årsager. Først og fremmest giver det dig indsigt i, hvordan din hjemmeside præsterer i søgeresultaterne på Google. Du kan se, hvilke søgeord der genererer trafik til din side, og hvor godt din side rangerer for disse søgeord. Dette giver dig mulighed for at optimere din SEO-strategi og forbedre din synlighed.

Derudover giver Google Search Console dig også information om, hvordan Google indekserer og crawler din hjemmeside. Du kan identificere eventuelle fejl eller problemer, der kan påvirke din synlighed, og rette dem hurtigt. 

Læs mere om organiske søgeoptimering

Din udfordring: Når du skriver egne SEO-tekster

Det kan være svært at skrive effektive SEO tekster. Af gode grunde, faktisk. Som du sikkert har læst her på siden, kræver det en grundig søgeordsanalyse for at identificere de mest relevante søgeord og emner, som målgruppen søger efter. Og lad mig bare sige det med det samme: ikke alle er skåret til at dykke ned i søgeord og analyser og få noget ud af det. Mit bedste råd er: Love it or leave it.

Derudover kan det være svært at skabe en unik, engagerende og værdifuld tekst. Selv en garvet tekstforfatter skal konstant balancere mellem at optimere teksten til søgemaskinerne og skabe indhold, der er interessant og nyttigt for brugerne. Dertil er vi alle følende væsener. Vi kan mærke, når der er engagement bag en tekst. Hvis vi ikke tror på teksten, tror vi ikke på virksomheden bag. Derfor skal der lægges god energi og en masse omtanke i de tekster, der skal sælge.

Dertil skal du lægge, at spillereglerne på Google er i konstant forandring. Med andre ord ændrer søgemaskinealgoritmerne sig mere eller mindre konstant, hvilket betyder, at SEO-tekster skal opdateres og tilpasses løbende for at opretholde deres effektivitet. Endelig kræver det også tid og erfaring at mestre kunsten at skrive en effektiv SEO-tekst, da der er mange tekniske aspekter og best practices at tage højde for. Om det er en god idé at overlade dine SEO-tekster til en professionel tekstforfatter? Mit bud er, at det ved du allerede…

Den hurtige vej til bedre SEO: Tekstforfatterens erfaring

Når du køber dine SEO-tekster her, får du hjælp fra en tekstforfatter, der ved, hvad der virker – og hvad der ikke virker. Det sparer dig tid og baner vejen for at tiltrække nye og flere kunder fra Google. Dine SEO-tekster bliver nøje tilpasset din virksomhed, optimeret med relevante søgeord og emner, der fokuserer på at levere værdifuldt og relevant indhold til dine kunder. Du får tekster, der skaber værdi for dine læsere, samtidig med at de opfylder søgemaskinernes krav. Det er tekster, der er klar til Google og kunderne, fra den første dag, de er online.

Hjemmesiden? Den ville vælge Teksthjælp ...

Hold dig ikke tilbage! Tag kontakt og hør mere om din mulighed for tekst og SEO til hjemmesiden.