SEO-tekstforfatning

SEO-tekstforfatter: Tekster, med fokus på Google, hjemmesiden og dine kunder

En SEO-tekstforfatter er en professionel tekstforfatter med speciale i at skrive og optimere tekster og hjemmesider til søgemaskiner (SEO-tekstforfatning). Ved at bruge relevante søgeord i SEO-tekster, optimere meta-tags og implementere både eksterne og interne links, hjælper en SEO-tekstforfatter med at øge den organiske trafik til din hjemmeside og tiltrække den relevante målgruppe. Det var den korte version. Læs gerne videre for at få mere indsigt i, hvordan du her hos Teksthjælp får hjælp til både at blive synlig og skabe en konkurrencedygtig hjemmeside, så det er netop din virksomhed, kunderne på Google finder og vælger.

Margit Abrahamsen, professionel tekstforfatter

SEO-tekstforfatter

Vil du have hurtige svar på 9 af de mest stillede spørgsmål om SEO-tekster!? Så starter vi med det ...

➡️ Scrol forbi spørgsmål og svar for at gå direkte til juicen af samarbejdet med en tekstforfatter! 

  1. Hvad er en SEO-tekst, og hvorfor er den vigtig? En SEO-tekst er en tekst, der er skrevet med henblik på at optimere synligheden og placeringen af en hjemmeside i søgeresultaterne på søgemaskiner. Især Google. SEO er vigtigt, fordi den tiltrækker organisk trafik til din hjemmeside. Du tjekker dine resultater i Google Search Console
  2. Hvordan identificerer du de rigtige søgeord til din SEO-tekst? Du skal lave en søgeordsanalyse, hvor du undersøger, hvordan din målgruppe søger efter dine ydelser. Der findes flere værktøjer. Blandet andet Googles eget: Vælg de rigtige søgeord
  3. Hvordan kan du optimere din SEO-tekst for at forbedre din placering i søgemaskinerne? Skriv flere tekster med flere forskellige søgeord og inkluder dem naturligt i din tekst. Optimer din titel og meta-beskrivelse med relevante søgeord. Sørg for at have en god URL-struktur og brug søgeord i URL’en. Læs mere om søgeord på hjemmesiden
  4. Hvordan kan du skrive en SEO-tekst, der er engagerende og interessant for læserne? Kend din målgruppe: Forstå hvem dine læsere er, og skriv indhold, der er relevant og værdifuldt for dem. Tænk på deres behov, interesser og spørgsmål, hvis du skriver en SEO-tekst. Hold dig selv opdatere om Googles krav til dine tekster
  5. Er det nødvendigt at hyre en professionel SEO-tekstforfatter, eller kan du skrive dine egne tekster? Det kommer an på, om du har tid, lyst og ressourcer nok til at sætte dig ind i søgeoptimering? Så det er mere et spørgsmål til dig selv.
  6. Hvordan måler du effektiviteten af SEO-tekster? Det gør du (som nævnt tidligere) i Google eget værktøj udviklet til at samle data: Google Search Console
  7. Hvordan kan du opdatere dine eksisterende tekster for at forbedre din SEO? Forsøg med flere relevante søgeord og øg tekstens længde.
  8. Hvordan kan du bruge interne og eksterne links i dine SEO-tekster? Identificer relevante sider eller indlæg på din egen eller andres hjemmesider, der supplerer eller giver yderligere information om emnet i din SEO-tekst. Link til dem.
  9. Hvordan kan du holde dig opdateret med de nyeste SEO-trends og bedste praksis? Jeg anbefaler alle at følge SEO-bloggen hos YOAST

Her er juicen! Alt om dine fordele ved at hyre en SEO-tekstforfatter

At hyre en SEO-tekstforfatter kan have mange fordele. Det er ofte selvstændige, der søger kunder, som har mest brug for hjælp til tekst og søgemaskineoptimering (SEO). Her kan en freelance SEO-tekstforfatter ligefrem redde forretningen. Ganske enkelt ved at tilføre professionel tekst og SEO til virksomheden (den slags SEO som store virksomheder, nyder godt af med interne kompetencer). Den største fordel ved at bruge en freelancer, er altså adgang til professionelt skrevet indhold, der matcher eller overgår konkurrenternes.  Det er også grunden til, at SEO er en investering der er svær at komme udenom. Især, hvis du tænker et stykke ind i fremtiden. Hvor vil du være til næste år, uden (nok) synlighed online? 

Men hvad med Google Ads? Er SEO-tekstforfatning bedre?

Når du betaler for Google Ads (sponsoreret indhold), er du garanteret synlighed. Men du er ikke garanteret, at nogen klikker. Du er heller ikke garanteret, at når nogen klikker på din hjemmeside, når den dukker op i en søgemaskine, er det de rigtige kunder, der klikker. Eller at du i det hele taget får kunder af de klik, du betaler for. Det kan godt blive en dyr affære, hvis du betaler pr. klik. SEO-tekstforfatning og optimering af din hjemmeside har derimod som mål at gøre dig stabilt synlig i de organiske søgeresultater, især på den lange bane, da succes med SEO kan tage tid. 

Man kalder disciplinen for organisk SEO, fordi det er en levende proces, ligesom en plante der gror. Garantierne mangler uanset hvad, men med organisk søgemaskineoptimering kan du opnå synlighed uden at betale for Google Ads, blot ved at styrke hjemmesidens indhold med de rigtige søgeord/keywords og bruge tekstskrivning og Content Marketing, som hjulene under din markedsføring.

Hvor lang skal en SEO-tekst være?

Det korte svar er, at en kort SEO-tekst på mellem 300-500 ord kan være nok for at give tilstrækkelig information til søgemaskinerne. Men, det mere præcise (og lidt irriterende) svar er nok, at det kommer an på så meget. Især…

  • hvor høj konkurrencen er din branche på søgeord
  • kvaliteten af dine konkurrenters SEO-tekster
  • hvor mange konkurrenter der manipulerer Google med falske backlinks 

SEO-tekstens længde er (afgørende) vigtig, især for nye sider

Den digitale tommelfingerregel er, at dine søgeoptimerede tekster altid skal være relevante, informative og engagerende for læserne, uanset længden. Men når det er sagt, så er man nødt til (når man på forhånd ved, at konkurrencen på søgeord er høj), at sikre en hvis længden og ordmængde, når man står foran at lancere en ny tekst på Google. Når det kommer til Googles vurdering af din side, er SEO-tekstens længde altid vigtigere end kvaliteten. Det gælder især for nye sider.

Hvad med kvaliteten? Den bliver først vigtigt i det øjeblik, at siden er synlig nok og begynder at tiltrække klik. Eller læseren finder vej til din tekst uden om Google. (Udenom Google vil sige, at du meget vel kan have synlige sider, der trækker læsere og klik til de sider, der ikke er synlige. Det er årsagen til, at jeg som SEO-tekstforfatter altid lægger lige stor vægt på søgeoptimeringen, læsekvaliteten og salgsevnen i de tekster, jeg skriver for mine kunder. Alle de tekster jeg skriver, skal introduceres for Google som “nye sider”.

En ny SEO-salgsside fra min hånd ligger et sted mellem 700-1000 ord. 

Hvordan er opgaven for en SEO-tekstforfatter forskellig fra den almindelige tekstforfatters?

Skriveprocessen for en SEO-tekstforfatter adskiller sig væsentligt fra andre former for tekstforfatning. Mens almindelig tekstforfatning fokuserer på at formidle information, har SEO-tekstforfatteren også opgaven med at forbedre en hjemmesides synlighed og gøre den mere konkurrencedygtig. Mit fokus og specialisering er således at kombinere disse to mål og formidle dine budskaber klart og præcist, så du kan sælge bedre – og stå stærkere i den branche, hvor du gerne vil have succes.

Som SEO-tekstforfatter skal man også være dygtig til at læse og analysere data og tal – og tænke strategisk. Det behøver en almindelig tekstforfatter ikke beskæftige sig med. En stor del af min opgave består således i at undersøge og identificere de relevante søgeord og sætninger, som din målgruppe er optaget af og googler, når de leder efter en virksomhed som din. Dette kræver grundige søgeordsanalyser og en god forståelse af din virksomhed, din målgruppe og markedet generelt.

Når søgeord og data er analyseret, skal jeg som tekstforfatter skabe relevant og værdifuldt indhold, der både tilfredsstiller målgruppens behov og appellerer til søgemaskinerne – så naturligt som muligt, så hjemmesidens brugere ikke mærker, at de læser en SEO-tekst. Når alt det er på plads, når jeg til det sidste trin i teksten. Det kreative. Her gælder det om at skabe en unik og overbevisende tekst med en venlig og personlig tone, der skiller sig ud fra konkurrenterne. Det er nemlig sådan, jeg hjælper dig bedst muligt med at nå dine mål om at skaffe nye kunder online.

Har du styr på dit hvad, hvem, hvorfor og hvordan?

For at opnå succes med en SEO-tekst er det afgørende, at både Google og dine kommende kunder forstår den fulde hensigt med din hjemmeside. Med tekster fra Teksthjælp er du sikret, at Google forstår hvad din hjemmeside sælger og hvem du gerne vil sælge til. Det sikrer dig også, at kunderne forstår hvordan du opfylder deres behov – og hvorfor de skal vælge dig frem for dine konkurrenter. Det handler om at gøre kundens udbytte tydeligt i en søgeoptimeret tekst (det kalder man også for en SEO-salgstekst). Når du får styr på den, åbner du døren til de rigtige kunder. Men det er også en af de tekstopgaver, som mange virksomheder har svært ved at løse på egen hånd. Her kan et par professionelle øjne udefra gøre forskellen. Sagt på en anden måde: Jeg hjælper virksomheder med at se deres værdier og fremhæve det væsentlige.

Er der garanti for synlighed, når du køber SEO-tekster?

Svaret er både ja og nej …

Mit bud er, at du fandt Teksthjælp.dk i det organiske søgeresultat? Det var ikke sket uden godt SEO-arbejde og god SEO-tekst på min hjemmeside. Så mit ja til garanti dækker, at du med tekster fra Teksthjælp får et SEO-produkt, der er lige så højt i kvaliteten som mit eget er. SEO-tekster kommer i meget forskellig kvalitet, og her får du tekster i den høje ende. Dem der køber billige SEO-tekster får et resultat som er derefter. 

Når det er sagt, så er der også et nej til garanti. Det handler om at det er Google der suverænt bestemmer, hvad Google gør synligt. Kvaliteten af dine SEO-tekster er styrende for din kommende synlighed, men ikke 100%. Din succes med SEO-tekster handler fx også om, hvor høj konkurrencen er på de søgeord, du gerne vil være synlig med. Det er en udfordring alle hjemmesider på Google kæmper med. Men som sagt, byder du ind på Google med en god SEO-tekst, der løfter alle de opgaver den skal? Så er der rigtig gode chancer for succes!

Med andre ord: Når du satser på organisk SEO, er der ingen garanti for synlighed. Men sørger du for at din hjemmeside har unikke og veloptimerede tekster, så er der gode chancer for, at du kan få flotte resultater inden et år (eller før) – og på sigt ligge side om side med dem der betaler for deres positioner. Jeg har aldrig selv brugt penge på annoncer og får løbende kunder fra Google.

Derfor er en god SEO-tekst aldrig spildt

Google læser alle ord på hjemmesiden. Også på de sider, der ikke når førstepladsen eller Googles side 1. Det betyder, at al tekst indgår i Googles forståelse af dit produkt. Derfor behøver ikke alle sider på din hjemmeside at være lige synlige og succesfulde (selvom de gerne må være det). Det er nok, at nogle få af dem sparker konkurrenterne til hjørne og henter nye kunder ind.

De sider på hjemmesiden, som får størst synlighed, vil hjælpe dine kunder videre til andre vigtige sider, der ikke har opnået samme synlighed på Google. Det er sådan virkeligheden fungerer, da konkurrencen på ét eller flere søgeord kan være så høj, at det simpelthen ikke er muligt at blive synlig uden at betale for annoncer. I dag er forsiden sjældent den side kunden møder først, og det gør ikke noget.

Teksthjælp - meget mere end bare SEO

Det ideelle samarbejde får du med en tekstforfatter, der også brænder for din virksomhed. Jeg skriver med det mantra – at din succes også er min succes. Den holdning skaber resultater og succes. Både for din og min virksomhed. Derfor kan jeg garantere dig, at jeg gør mit bedste for at omsætte al min kreativitet og faglighed i dine tekster. Indholdet på hjemmesiden skal inspirere, være interessant, motiverende og relevant. Det er sådan vi skaber en god salgstekst, som alle har lyst til at læse. 

Med SEO-tekster fra Teksthjælp får din hjemmeside en helhedsløsning, der kommunikerer professionelt med de kunder, som teksten skal tiltrække. Jeg bruger tid på at undersøge, om der er steder i din branche, hvor du med fordel kan gøre dig selv synlig – fordi de andre ikke er det. Dertil skal dine tekster også vise, at du forstår dine kunder.

  • Din SEO-tekst skal tale til målgruppen.
  • Din SEO-tekst skal være unik.
  • Dine budskaber skal vække tillid.

Vil du ha´ teksthjælp til din SEO-markedsføring?

Når det kommer til markedsføring af din hjemmeside med SEO, står du med valget mellem en freelance SEO-tekstforfatter eller en aftale med et større bureau. Men hvad er forskellen? Ofte koster et stort SEO-bureau dig kroner måned efter måned, fordi du er nødt til at binde dig til en længerevarende aftale, for at blive kunde hos dem. Her hos Teksthjælp køber du tekster og SEO uden binding.

Som kunde her, kan vi starte med en ny tekst til din forside. Eller en forside og nogle få landingssider. Når teksterne har skaffet dig resultater, kan du altid vende tilbage som kunde hos Teksthjælp og tilkøbe mere indhold til hjemmesiden. Google vil altid værdsætte unikke tekster skrevet af og til mennesker (på trods af AI) og belønne med synlige resultater. Ved professionel teksthjælp sikrer du:

  • indhold med budskaber, der fanger kundernes interesse for din forretning.
  • indhold på hjemmesiden, der spiller sammen med kundernes behov.
  • indhold der viser kunderne værdien af dit produkt – beskrevet fra flere vinkler.
 
Læs mere om markedsføringstekster mens du er her. 

Hvad koster en SEO-tekstforfatter?

Prisen for mit arbejde som SEO-tekstforfatter afhænger af hvor omfattende opgaven er. Du er velkommen til at kontakte mig og få en snak om dit behov for nye og målrettede SEO-tekster. Bagefter udarbejder jeg et tilbud til dig.

Hjemmesiden? Den ville vælge Teksthjælp ...

Hold dig ikke tilbage! Tag kontakt og hør mere om din mulighed for tekst og SEO til hjemmesiden.