Synlig med SEO

Vil du også være synlig på Google? Læs om søgeoptimering og få en hjemmeside der kommer frem

På Google er en synlig hjemmeside vejen til organisk trafik. Er du selvstændig med egen hjemmeside? Er du optaget af, hvad der skal til, for at du kan få succes med din Google-søgeoptimering? Så er du landet det helt rette sted i dag. Uanset om du er gør-det-selv-typen, eller du har planer om at købe din SEO-hjælp hos en SEO-tekstforfatter. Vi skal rundt om lidt af hvert, og jeg håber, at du finder siden brugbar.

Sådan får du en synlig hjemmeside

Faktisk er der to veje der fører til en synlig hjemmeside på Google.

1. Den ene vej går via betalte Google-annoncer. Så skal du ikke tænke på søgeoptimering af din hjemmeside og SEO-tekster. Ulempen er, at annoncer koster penge. Hver måned. Fordele er, at du er garanteret en hurtig synlighed i de øverste søgeresultater. Er det en vejen for dig, skal du læse videre her: Link til AdWords.

2. Den anden vej er for dig, der vil spare penge på annoncer og satse på organisk søgeoptimering og trafik til hjemmesiden. Det kræver en Google-søgeoptimering af hjemmesiden. Ulempen er, at det kan tage lidt tid, før du mærker den fulde effekt af dit arbejde. Fordelen er, at du skaber en hjemmeside der kan generere kunder på den lange bane. Næsten helt gratis. SEO-tekst koster jo også noget.

Husk, at den ene vej ikke udelukker den anden. Det kan give god mening i en periode at kombinere din Google-søgeoptimering af hjemmesiden med betalte annoncer.

Hjulene under hjemmesiden hedder SEO-tekster

Google SEO og Google søgeoptimering handler i høj grad om tekst. Altså søgeoptimeret tekst. SEO-teksten viser Google, hvad din hjemmeside handler om, og hvad den vil. Den fortæller Google, hvilke kunder du gerne vil tiltrække til din side. Helt konkret løfter du opgaven, ved at skrive hjemmesidetekst. Den fylder du med alle de søgeord, din målgruppe helt naturligt er optaget af. Og bruger.

Denne side er et eksempel på en søgeoptimeret tekst. Jeg skriver SEO-tekster til hjemmesider, der skal være synlige på Google. Derfor er det vigtigt, at jeg bruger søgeord som: synlig, hjemmeside, Google. Kombineret med en række relaterede søgeord, blandt andet søgeordet: tekstforfatter. Kombinationen af flere forskellige søgeord, gør det nemmere for Googles algoritmer at samle de sidste brikker. Og der virker. Ellers havde du aldrig fundet denne side.

Frem på Google? SEO-teknik er den nye hurtigvej

Google har aldrig stillet så store krav til hjemmesiders SEO-teknik, som de gør i dag. Det vil sige høje krav til dit design, sidens hastighed og brugerkvalitet. Ingen af os slipper godt gennem Googles nye algoritmer, med en hjemmesiden der ikke er mobilvenlig, læsbar og brugervenlig på både små og store skærme. Den skal også loade hurtigt. Er det hele ikke på plads? Så dumper Google din hjemmeside i søgeresultaterne.

På mobile enheder har jeg endda set eksempler på, at “ikke mobilvenlige” landingssider helt er fjernet fra søgeresultatet på Google. Ikke bare dumpet. De er helt væk. Så SEO-teknik er vigtigt for dig og din markedsføring på Google. Især for dig der satser på synlighed med organisk SEO. Har du brug for hjælp til en ny hjemmeside? Eller et redesign af den gamle? Så vil jeg anbefale dig at starte med et uforpligtende tilbud fra min samarbejdspartner. Et WordPress webbureau: webpedel.dk 

Foruden at skrive godt indhold til dine kunder, skal du bruge søgeord i din interne linkbuilding mellem dine landingssider. Det gør det nemmere for Google at finde og forstå sidernes formål.

WordPress styrker din konkurrenceevne

En af de vigtigste beslutninger du kommer til at tage, er valget af dit CMS. Altså det Content Management Systemet du vælger til at bygge din hjemmeside i. Det mest SEO-venlige CMS er WordPress. Brugere af f.eks. WIX og Squarespace (der satser på synlighed i de organiske søgeresultater), bør altså skifte til WordPress. Hvis de har deres synlighed på Google kær, og bygger deres eget design. Årsagen er simpel – WordPress er Open Source Software. 

Det betyder, at alle kan udvikle plugins. Eller forbedre programmets funktioner og sikkerhed. Derfor kan WordPress følge med Googles udvikling og forblive det mest SEO-venlige CMS, mens andre sakker bagud. De kan ikke følge med. Udviklingen går for hurtigt. Vælger du et andet CMS end WordPress risikerer du at skulle se langt efter hjemmesidens succes på Google. Og det er synd. Både for dig. Din virksomhed. Og dem der kommer til at google efter dine tilbud. Helt forgæves.

Hvorfor kommer hjemmesiden ikke frem på Google?

Søger du på titlen af din hjemmeside, burde din forside være synlig og komme frem i søgeresultatet. Som minimum på en side inden du når side 10 i søgeresultatet. Men gør den ikke det? Så skal du tjekke, om din hjemmeside overhovedet er indekseret. Det gør du ved at skrive site: foran din url på forsiden. Sådan her: site:ditdomænenavn.dk – så skal der gerne dukke en række indekserede sider frem i søgeresultatet.

Er der stadigvæk ikke noget at se? Så kan årsagen være, at der er lukket for Google adgang til at læse/indeksere/crawle din hjemmeside. Har du support på din hjemmeside? Få dit webbureau til at tjekke Googles adgang til at læse din hjemmeside. Eller gør det selv. Du kan google dig til, hvordan.

Google elsker simple hjemmesider

Nogle gange er mindre mere. Og bedre. Det gælder i hvert fald i forholdet mellem dit webdesign og Google. Al avanceret teknik, funktioner og smarte features på hjemmesiden, er med til at gøre den langsommere. Jo færre ”alt-for-smarte” funktioner Google skal forholde sig til, jo nemmere er det for Google at crawle din hjemmeside. Når det er sagt, er visse funktioner både smarte og nødvendige set fra et bruger- og salgsperspektiv. Så jeg siger ikke, at hjemmesiden ikke skal være fiks. Du skal bare vælge funktioner til og fra med omtanke. Og sikre at hjemmesidens er opdateret og vedligeholdt. Hele året.

Bliv bedste ven med en travl algoritme

Vi ved ikke med 100% sikkerhed, hvad Googles algoritmer lægger MEST vægt på. Men der sidder nogle kloge hoveder rundt om i hele verden, og analyserer på dette. Det er vores held, at de gør det. Så kan jeg nemlig vise et bud på den seneste viden om algoritmernes prioritering. Når du har læst den, så husk den. Og forsøg så godt du kan, at optimere efter, hvad Google ønsker.

Her er, hvad Google værdisætter din hjemmeside efter…

  1. Løbende udgivelse af god SEO-tekst / Content i høj kvalitet
  2. Søgeord i SEO-titel / Meta Titel Tag
  3. Backlinks / hvor mange andre hjemmesider der linker til din.
  4. Niche ekspertise / Content der går i dybden med et emne.
  5. Hvor mange af dine besøgende der engagerer sig på din hjemmeside.

Kapløbet om gode SEO-tekster

Det giver næsten sig selv, at der er rift om pladserne på Googles første sider. Alle vil til fadet og have de bedste pladser med de bedste SEO-tekster. Men der skal ikke afholde dig fra at kaste dig ind i konkurrencen. Bare være forberedt på, at du vil blive presset i søgeresultatet. Og gør du det godt? Så kan du være ”heldig” at det er din hjemmeside (med en grundig søgeoptimering) der får en god plads fra starten.

Er du indstillet på at skrive dine egne SEO-tekster og gøre-det-hele-selv? Så vil jeg anbefale dig at følge en SEO-blog hos det hollandske bureau YOAST. Alternativt kan du hyre en tekstforfatter til din SEO-tekstforfatning. Det kan du læse mere om her: Køb SEO-tekster.

Har du brug for hjælp til en SEO-strategi for hjemmesiden? Måske bedre søgeord?

Skal du konkurrere på de mest populære søgeord på Google? Så kræver det en gennemtænkt SEO-strategi. Skal din hjemmeside være bedste venner med Google? Så kan en SEO-tekstforfatter hjælpe dig. En synlig succes på Google starter ikke på hjemmesiden. Den starter på papiret. Med en SEO-strategi bygget på en søgeordsanalyse af din branche.

Men… er du ikke uddannet i digital markedsføring? Sover du ikke med SEO-brillerne på om natten? Så er det nok en god ide, at bede om lidt SEO-hjælp til opgaven. Til gengæld undgår du trælse fejl, der kan forhale din succes og synlighed på Google. Du kommer tættere på din målgruppe på Google du gerne vil nå. Og kommer det hurtigere.

Høj rangering på Google – på den lange bane

Den gode position på Googles første side passer ikke sig selv. Ja. Den synlighed du oparbejder kan ligge stabilt i en periode. Men på et eller andet tidspunkt vil du sikkert opleve, at den mister pusten og glider om på side to. Eller det der er værre. Alt efter side tre er (næsten) lige meget. Derfor skal du på sigt også tænke vedligehold og opfølgning ind i din markedsføring.

Kunders søgeadfærd vil altid være en variabel størrelse. Den kan ændre sig fra måned til måned. År til år. Endda fra dag til dag. Derfor er det også en god idé at have et løbende samarbejde med en professionel SEO-skribent med erfaring inden for digital markedsføring. Så kan du bestille den SEO-hjælp du har brug for, til at holde dine tekster og strategi opdateret. Endda hos en, der kender og interesserer sig for din virksomhed. Det kan du læse mere om her: (nyt link på vej) SEO-teksthjælp.

Synlig hjemmeside vs. Effektiv hjemmeside

Den synlige hjemmeside giver dig klik og besøgende. Den effektive hjemmeside konverterer de besøgende til kunder. Konvertering sker, når tekst og budskaber får kunderne til at engagerer sig i din hjemmeside. Blandt andet med længere læsetid, flere klik mm. For at opnå en effektiv hjemmeside, har du brug for en blandet cocktail af journalistik og kundepsykologi.

Dine tekster skal være skrevet til web. Også kaldet webtekst. Den adskiller sig en del fra den tekst du skriver til et magasin. Eller en avis. Hvad salg og kundepsykologi angår, så skal du og din virksomhed på banen med de værdier, der har mest betydning for din målgruppe. Kort sagt, så skal du have tekster der sælger.

Ønsker du SEO-hjælp fra Teksthjælp??

Køber du din SEO-tekst her hos Teksthjælp, kommer der styr på hjemmesidens grundlæggende søgeoptimering. Du får det der skal til, for at Google begynder at kigge efter dine tekster til deres kunder. Det er målet. Med hjælpen fra en SEO-tekstforfatter sikrer du, at det står helt klart for Googles algoritmer, hvilke kunder du ønsker at tiltrække til hjemmesiden. Hjemmesiden bliver bedste venner med Google. Også den lange bane.

De sidste ord handler om, hvordan du kan skaffe backlinks til en ny hjemmeside

Gå ikke i panik, hvis opgaven med at skaffe backlinks er ved at vælte dig bagover. Det er ikke noget du SKAL gøre. Faktisk har jeg klaret mig fint uden. Men fordi Google vægter det, vil jeg alligevel give et godt råd videre. Bare som eksempel. Lad os sige du er psykoterapeut og har en blog. Du skal finde på en række emner at skrive om i din blog, og det vil jo være super godt, hvis nogen ville linke til dit indhold.

Vi er så heldige at Danmark er et foreningsland. Vi har foreninger for næsten alt. Det kan du bruge til at markedsføre din hjemmeside på nettet – samtidig med at du gør noget godt for andre. Som psykoterapeut har din målgruppe måske angst eller depression. Du undersøger så om der eksisterer en forening for angst-ramte, men du skal tænke alle foreninger og interesseorganisationer ind, hvor din målgruppe kan befinde sig. Hvor kan dine blogindlæg gøre den største forskel? For hvem?

Når du har lavet din liste, ringer du rundt til de forskellige foreninger. Spørg ind til, hvad foreningens målgruppe kunne profitere af, at DU skriver om. Lav en liste. Spørg til sidst i samtalen, om du må sende et link til din artikel når du publicerer den. Det er selvfølgelig frivilligt. Men bliver de glade for indholdet i dit blogindlæg, så giver det også god mening, at de linker til det fra deres hjemmeside. Tænk de samme principper ind i din egen branche – hvis ikke du er psykoterapeut.

Er det nu, du skal være mere synlig

Ring og få en snak om din synlighed

Skriv en mail og få et hurtigt svar