Margit Abrahamsen, freelance tekstforfatter hos Teksthjælp.dk
Skal du vælge navn til en ny hjemmeside. Måske en helt ny virksomhed online? Så er du sikkert begyndt at overveje, hvad hjemmesidens navn skal være. Også kaldet domænenavn. Som SEO-tekstforfatter hjælper jeg gerne mine kunder med at finde det bedste-ledige domænenavn til deres nye hjemmeside. Denne side er skrevet til dig, der på egen hånd skal vælge et navn til en ny hjemmeside. Der er nemlig flere ting du bør vide og tage stilling til, før du beslutter dig. Læser du siden til ende, går du herfra med alle mine bedste råd om valg af domænenavn. Ganske gratis. Det handler om at give dig og din nye hjemmeside (og forretning?) den bedste start på nettet. Held og lykke med jagten på det bedste navn til hjemmesiden! Vi starter helt fra bunden. Så kan alle være med!
Et domæne er en digital adresse for en hjemmeside. Altså der, hvor hjemmesiden bor. Den digitale adresse er også et link. Kaldet en URL. Hver gang Google viser din hjemmeside frem, viser den et link, kunderne kan klikke på. Domænenavnet vil altid være en del af en sides URL.
Hjemmesidens navn er første indtryk af dig og din forretning. Ligesom et møde med et nyt menneske. Vores vurdering går hurtig. Især online. Hvilket førstehåndsindtryk ønsker du for din forretning?
Et godt domænenavn sender et klart budskab. Både til dine kunder og Google. Eksempel: Du skal købe mad til hunden, og googler søgeordet hundemad. Google viser dig nu to hjemmesider: OlesButik.dk og Hundemad.dk. Hvem får dit første klik? Og hvorfor? Hvilket navn vil tiltrække klik fra dine kunder?
Ja. Google lægger (stadigvæk) vægt på søgeord i domænenavne. Jeg er tekstforfatter. Derfor er søgeordet TEKST vigtigt. Prøv at google: Hjælp til tekst. Der er en god chance for, at min hjemmeside ligger nr. 1 på Google. Hvad sælger du? Hvilket søgeord skal være en del af dit domæne?
Husk domænet kan hjælpe Google med at forstå hjemmesidens hensigt og målgruppe. Idéer til domænenavne: En snedker ønsker kunder til møbler, kan kaldet domænet: snedkertilmoebler.dk. En frisør ønsker kunder der vil have en billig klik. Billigklip.dk. Det er meget enkelt. Skal bare være relevant for både kunde og Google.
Kan du ikke finde et godt domænenavn med et relevant søgeord, så bliv mere kreativ. En af mine kunder kunne ikke få søgeordet Alexanderteknik som domænenavn. Hun er kropsterapeut og hjælper mennesker med at få kroppen til at ”holde hele livet”. Så det blev navnet. Holdehelelivet.dk
Hostmaster.dk har en søgefunktion, hvor du kan finde oplysninger om domænets ejer. Du kan kontakte ejeren af domænet og spørge (pænt 😊), om han eller hun vil overdrage det til dig. Måske mod betaling. Du kan også skrive dig på en venteliste. Så får du besked, hvis domænet bliver ledigt.
Nej – ikke altid. Medmindre du allerede er et brand. Eller ønsker at være det. Som nystartet selvstændig handler det om at få så meget synlighed online som muligt. Et domænenavn med et klart budskab kan kan give dig store fordele i din markedsføring af hjemmesiden på Google. Tænk kreativt
Dit dåbsnavn er ikke altid det bedste domænenavn. Med mindre, at du selv er produktet (er foredragsholder f.eks.). PeterJensen.dk hjælper ikke Google med at forstå, hvad du laver. Et domænenavn med et klart budskab, kan arbejde bedre for dig. Som f.eks. Bookforedrag.dk.
Det handler om din hjemmesides ranking på Google, så jeg tager lige et SEO-sidespring. En hjemmeside med søgeoptimeret tekst (SEO-tekst), kan opnå at blive vist på Googles første side. Hjemmesider der er synlige på første side af Google, får flest klik. Især dem der ligger nr. 1, 2 og 3.
Skriver du til det danske kunder, så vil jeg anbefale at du vælger en .dk – er sproget på hjemmesiden engelsk og kunderne engelsktalende? Så ville jeg vælge .com. Alle andre alternativer … er alternativer til det bedst (dk eller com). Så jeg ville gå efter en af disse domæneendelser.
Max 16 karakterer, men gør det gerne kortere. Undgå bindestreg. Undgå også et navn der lignet et eksisterende. Eksempel: Er der allerede en hjemmeside der hedder Rødsko.dk? Så skal du ikke købe Røde-sko.dk. Skab noget mere originalt og stik ud i mængden på Google.
En URL må ikke indeholde æ-ø-å. Indeholder dit firmanavn æ, ø eller å ligesom mit, løser du udfordringen ved at købe to domæner. F.eks. Teksthjælp.dk og Teksthjaelp.dk. Så linker du navnet med æ til domænet uden æ. Dem der skriver teksthjælp.dk, bliver dirigeret over på mit domæne uden æ.
Google kan ikke læse æ-ø-å. Bruger du bogstaverne alligevel, gør du det svært for Google at indeksere dine sider korrekt. Er dine sider ikke korrekt indekseret og/eller svære for Google at læse, skader det din synlighed. Og dermed hjemmesidens chancer for at tiltrække kunder online.
Du kan søge efter ledige domænenavne, hvor du køber din webhosting af hjemmesiden. Simply.com som jeg bruger, har en domænetest der er nem at bruge. Vil du søge nu, så klik her: Tjek ledige domæner. Du forsøger dig bare frem, til du finder ét, der er ledigt.
Du kan købe dit domænenavn, hvor du også køber web-hosting / hosting af din hjemmeside. Jeg køber domænenavne hos Simply.com, hvor jeg også har købt mit webhotel. Det hed tidligere UnoEuro. Men der findes selvfølgelig andre udbydere. Blandt andet: One.com
Hold dig ikke tilbage! Tag kontakt og hør mere om din mulighed for tekst og SEO til hjemmesiden.
Et flow af nye kunder fra hjemmesiden
Margit forbandt på magisk vis, hvad der var vigtigt for mig som selvstændig og hvad fremtidige kunder søger. I dag har jeg et flow af klienter fra en synlig hjemmeside.
Signe Grønbæk
Hjemmesiden giver klienter og kunder
Min hjemmeside giver kunder takket været målrettet tekst og Margits sublime forståelse af SEO. Hun er dybt professionel i sit arbejde som tekstforfatter.
Henrik Biering
Et godt øye for styrker
Margit har et godt øye for hva som er dine styrker og mange ideer innen digital marketing for å nå et større publikum. Jeg er nå lettere å finne på Google.
Merete Myklebust, Norge
Bygger bro til kunderne
Jeg vil varmt anbefale Teksthjælp. Margit er brobygger, og får dit budskab til at træde klart frem med stor viden om SEO-tekst, kommunikation og marketing. Jeg er meget glad for resultatet.
Kerstin Backlin
Mange henvendelser
Margit Abrahamsen har forstået mit firmas værdier og formidlet dem klart, hvilket har givet mange henvendelser. Jeg kan varmt anbefale hende. Tak, Margit.
Lasse Manshaus
© Copyright Teksthjælp 2019 Privatlivspolitik
Design og udvikling af Webpedel.dk